Expositie toont invloed van bevriende schrijvers en literatuur op zijn werk
Miró tentoonstelling in K20 museum Düsseldorf
Onder de naam ‘Miró. Schilderkunst als poëzie’ organiseert het K20 museum in Düsseldorf een grote tentoonstelling over het werk van de Spaanse schilder Joan Miró (1893-1983). Voor het eerst wordt gepoogd de samenhang tussen schilderkunst en de avant-gardistische literatuur van de turbulente periode tussen de twee wereldoorlogen te verduidelijken. De ruim 110 schilderijen, tekeningen en boeken die tentoongesteld worden, omspannen zijn gehele productieve periode. De tentoonstelling loopt van 13 juni tot en met 27 september. Nadere info via www.kunstsammlung.de.
Naast vier werken die het museum zelf bezit - Ritmische figuren (1934), Vrouwen en vogels in de nacht (1945), Naakt met een Spiegel (1919) en Etoiles en Des Sexes d'Escargot (1925), komen er werken in bruikleen uit onder meer de Fundació Joan Miró in Barcelona, de Fundació Pilar y Joan Miró in Mallorca, het MoMa museum in New York, het Philadelphia Museum en de Tate Gallery in Londen. Tijdens zijn verblijf in Parijs werd zijn stijl mede beïnvloed door surrealistische schrijvers.
In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan zijn leeswoede en grote bibliotheek van Miró. Bezoekers kunnen in de deels nagebouwde bibliotheek van Miró zelf zien voor welke boeken hij een voorliefde had.
In 1920 - op 27-jarige leeftijd - verliet Miró zijn geboortestad Barcelona en ging naar Parijs. Hij raakte er bevriend met onder meer Picasso, Ernst, Arp en Magritte en kwam onder de invloed van het dadaïsme en het surrealisme, mede door toedoen van schrijvers als André Breton, Tristan Tzara, Max Jacob, Pierre Reverdy en Paul Éluard. Schrijver Ernst Hemingway kocht zijn olieschilderij ‘De Boerderij’ uit 1921/1922.
Reeds in zijn vroege werken zie je de fascinatie van Miró voor literatuur: denk bijvoorbeeld aan het stilleven ‘Noord-Zuid’ waarin men het literaire tijdschrift Noord-Zuid ziet, gemaakt door Pierre Reverdy, en de omslag van een Goethe boek. Miró verweefde cijfers, lettertekens en woorden in zijn werk en speelde graag met woorden in verschillende talen. Exemplarisch hiervoor zijn zijn ‘beeldgedichten’ – sinds 1925 de titel van veel van zijn schilderijen waarin hij op speelse wijze letters en woorden combineert.
Bij het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog in 1936 vluchtte Miró naar Frankrijk. Het was van invloed op zijn werk – van pijn verwrongen, beestachtige figuren en gebruik van veel donkere kleuren kenmerken zijn peintures sauvage, zoals bijvoorbeeld De vlucht van de vogels boven de aarde III (1939).
In 1940 vestigde hij zich in Normandië, waar de cultuur en natuur hem inspireerde tot het schilderen van zijn Constellations serie; een reeks schilderijen die verschillende sterrenbeelden weergeven. Tussen de jaren 40 en 60 maakte hij ook veel beeldhouwwerken, grafische kunst en sculpturen van keramiek.
Düsseldorf-Tourismus & Marketing heeft een Düsseldorf à la Card arrangement met een overnachting in een hotel naar keuze inclusief ontbijt en Düsseldorf Card. Prijs vanaf €49,- tot 95,- per persoon. Nadere informatie via www.duesseldorf-tourismus.de.
Klik HIER voor het downloaden van bijbehorend beeldmateriaal.
Terug