Een creatief, gedreven en pragmatisch PR-bureau voor de toeristische, lifestyle en culturele sector.
Lid van Travel Lifestyle Network, een internationaal netwerk van toeristische PR-bureaus.
Vrijdag 6 december. Nou niet bepaald een dag om te mijmeren over persprijzen. Het overlijden van Nelson Mandela is wereldwijd voorpagina nieuws, 's middags wordt in Brazilië de loting van de WK bekendgemaakt en nou ja vooruit... half tv kijkend Nederland ziet reikhalzend uit naar The Voice of Holland die avond. In weerwil van al dat nieuwsgeweld zat ik desondanks die dag een beetje te peinzen over persprijzen? The mind has a will of its own.
Er lijkt een stortvloedje aan toeristische persprijzen te ontstaan. Veel verkeersburo’s eigenen dit PR instrument toe om journalisten op een voetstuk te plaatsen. Tja, ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ook journalisten vinden een schouderklop leuk en het is voor verkeersbureaus een goedkope en dankbare manier om goodwill en wat aandacht te kweken. Maar de sector moet er denk ik wel voor waken dat het geen lopende bandwerk gaat worden om de ene accolade na de andere uit te reiken; dan boet het toch wat aan kracht in.
Als subsponsor binden wij onze naam al enkele jaren aan de Aad Struijs Persprijs (ASP)*, die toch wel de Televizierring onder de toeristische persprijzen genoemd mag worden. Niet gebonden aan een bestemming en iedere journalist kan deelnemen. De prijs is voor de productie, niet voor de persoon dus dat kan betekenen dat niet het werk van een gerenommeerde reisjournalist bekroond wordt maar van een onbekende scribent. Wel zo eerlijk. De ASP is de enige vakprijs die a. onafhankelijk is en b. ingesteld is voor de professionele reisjournalistiek. Maar 17 december fronste ik wel even mijn wenkbrauwen toen ik een overzicht van de genomineerden zag.
Er staat geen enkele blogger op de hitlist. Even voor de goede orde – het is een klinkende namenlijst en ik feliciteer vanzelfsprekend alle kandidaten van harte. Maar desondanks knaagt het een beetje. Een in omvang, betekenis en invloed aanzwellende zijtak van de reisjournalistiek kan je vanzelfsprekend niet links laten liggen. Hoe vreemd eigenlijk dat het woord ‘blogger' op de site www.aadstruijspersprijs.nl helemaal niet voorkomt! Ik nam even contact op met het bestuur om mijn verbazing kenbaar te maken en wat blijkt. In de voorwaarden staat dat naast printmedia ook radio-en tv-programma's alsmede digitale producties over reizen en toerisme ingediend mogen worden, mits deze vervaardigd zijn onder professionele redactie. Tja. Dat laatste is een wat vreemde eis in bloggerland. In 95% geldt dat de blogger zijn/haar blog zelf schrijft en redigeert en op eigen blogs en/of websites post. Daar komt dus geen ouderwetse eindredacteur aan te pas. Zegt het ASP bestuur: ‘De voorwaarde dat inzendingen onder professionele redactie vervaardigd moeten zijn, is niet outdated maar is bewust ontwikkeld en wordt bewust gehandhaafd. De ASP onderscheidt zich juist daarmee van persprijzen van reisorganisaties en verkeersbureaus, waar de persprijs een strategisch instrument is in de pr-en marketingmix.’
Omdat wij als toeristisch PR-buro graag met de tijd meegaan doe ik toch een dringend beroep op het bestuur om serieus te kijken naar een aanpassing cq verbreding van de voorwaarden en wellicht voor 2014 naast de traditionele print/tv/radio prijs ook een aparte categorie bloggersprijs in het leven te roepen.
En dan nog even een oproep aan de collega PR-buro's. Kom op jongens, het is toch van de zotte dat wij het enige PR-buro zijn die deze prijs mede sponsoren. De Aad Struijs Persprijs kan zonder pecunia niet voortbestaan. Jullie en wij danken ons bestaan in hoge mate ook aan de reisjournalistiek dus laat een mogelijk 'what's in it for me' houding even voor wat het is en doe ook een jaartje een duit in het zakje. Voor een goed doel.
*Noot: Voor wie er nog niet eerder van gehoord heeft. De Aad Struijs Persprijs is in 2006 ingesteld. De vakprijs is vernoemd naar Aad Struijs, reisjournalist en -auteur, die met zijn toeristische artikelen en boeken grote bekendheid en waardering verwierf. Vanaf 2007 wordt de prijs toegekend voor reisjournalistieke producties in de breedste zin van het woord. De uitreiking van de Aad Struijs Persprijs wordt jaarlijks in samenwerking met hoofdsponsor VNU Exhibitions georganiseerd op de vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht, in 2014 op dinsdag 14 januari. De winnaar ontvangt een originele bronzen sculptuur, beschikbaar gesteld door TourPRess Holland. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 1500 euro.
Zal een 'staycation' over 100 jaar gemeengoed zijn.
Duurzaam toerisme een te-ver-van-mijn-bed-show? Dat hoeft niet.
Wilt u ons aub fatsoenlijk bejegenen.
Hoe radeloos we allemaal ook mogen zijn, het mag niet tot wanhoop leiden.
want het wordt nimmer meer zoals het was.
Mag het een onsje méér fatsoen zijn aub!
Vakantiebeurzen - het zijn net dierentuinen.
Over reisindustrietje pesten en bespottelijke stuntprijzen.
Waarom besteedt de reissector niet meer aandacht aan dit fenomeen?
Nee, het is geen typefout noch een acroniem. Wel onze toekomst.
Over een week of 2 krijgt Nederland weer massaal het jaarlijkse vakantiegeld. Maar de reissector kan er naar fluiten.
De informatie-overload neemt absurde proporties aan.
Over de Aad Struijs persprijs en bloggers...
Over OAD, trendwachters en de nieuwe realiteit.
Zijn we de Vakantiebeurs beu?
De fulltime reisjournalist in ieder geval wel.
De hotelindustrie zou van deze vraag wakker moeten liggen.
Iedereen irriteert zich er aan. Maar niemand doet er wat aan.
Ik kan het woord niet meer horen. Het begint met een ‘r’ en eindigt op een ‘e’. En dan heb ik het niet over rapalje.