Een creatief, gedreven en pragmatisch PR-bureau voor de toeristische, lifestyle en culturele sector.
Lid van Travel Lifestyle Network, een internationaal netwerk van toeristische PR-bureaus.
Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren. De allereerste keer. Rode koontjes. Een warme gloed stroomde door mijn lijf. Ik kon wel een gat in de lucht springen. Euforie in mijn handen. Mijn salarisstrookje van de maand mei. Hoger dan andere maanden terwijl ik niet meer of harder had gewerkt. Vakantiegeld!
Extra pecunia om aan je vakantie te besteden. 8 procent van je salaris als een toefje slagroom op de taart oftewel een maand extra salaris. Wettelijk bepaald. Te besteden aan een verzetje waar 99% van de Nederlander ieder jaar reikhalzend naar smacht. Wie het ooit bedacht heeft, zou een monument op het Binnenhof moeten krijgen. Terwijl ik toch niet zo’n vakbondsman ben. Dat hadden die bonden vroeger al snel in de gaten. Geef je werknemers een loonzakje extra geld mee om op vakantie te gaan en ze komen uitgerust en geïnspireerd terug. Om dan weer de handen uit de mouwen te steken. Briljant in eenvoud.
Maar die eigenwijze, koppige, onbuigzame, eigenzinnige en eigengereide Nederlanders moesten weer eens zo nodig dit nobele principe overboord gooien en er hun eigen interpretatie aan geven: ‘Ikke bepaal zelf wel waar ik het aan uitgeef.’ Het lef alleen al! Moet je je even voorstellen; direct na het incasseren van de bonus als de wiederweerga naar de dealer voor een andere auto, toch maar een nieuwe wasmachine aanschaffen, de tuin is dringend aan een revamp toe, een schuld wordt afbetaald en ja, er zijn zelfs medelanders die de euvele moed hebben om het op een spaarrekening te storten. Slik. VAKANTIEGELD - hoe duidelijk wil je het hebben - betekent in oer-Nederlands geld om aan vakanties te besteden. Maar het heeft in de loop der jaren aan deze betekenis ingeboet. Dus zeker: het woord ‘vakantiegeld’ zou verboden moeten worden wanneer het de lading niet meer dekt en oneigenlijk gebruikt gaat worden.
Hoeveel wordt er jaarlijks aan vakantiegeld uitbetaald? 15 miljard? 20 miljard euro? Een geweldige kapitaalinjectie en oh zo broodnodig voor de reissector. Maar allengs is het een waaier aan andere sectoren gaan spekken – laat die lekker hun eigen broek ophouden.
Reisindustrie - en belangenbehartiger ANVR voorop - verenigt u in Hawaï-shirt, zonnebril en camera en toog met zonnebrand-crème in de hand naar het Malieveld om de heren Rutte, Kamp en Dijsselbloem in onverbloemde termen duidelijk te maken dat vakantiegeld louter en alleen aan vakanties besteed mag worden. En graag Kamervragen stellen over dit misbruik! Het gras op het Malieveld is voor minder onrecht vertrapt. Die financiële injectie moet naar reisbureaus, touroperators, luchtvaart- en trein-maatschappijen, hotels, campings, attracties, pretparken en al die andere bedrijven die van toerisme leven.
En wordt het ook niet eens tijd om de vakantiegeld-uitkering-in-de-maand-mei traditie te doorbreken. Olé, vanaf 2015 vakantiegeld gewoon de eerste week in de maand januari uitkeren. Vlak voor de Vakantiebeurs zodat onze sector niet langer afhankelijk is van die vermaledijde last-minute aanbiedingen net voor de zomer waar half Nederland op wacht. Denk je eens in: driekwart van alle vakanties geboekt in deze-voor-de-reisindustrie-Halleluja-januari-maand. Wat voor vakanties geldt, geldt ook voor vakantiegeld: I have a dream - a dream come true.
Zal een 'staycation' over 100 jaar gemeengoed zijn.
Duurzaam toerisme een te-ver-van-mijn-bed-show? Dat hoeft niet.
Wilt u ons aub fatsoenlijk bejegenen.
Hoe radeloos we allemaal ook mogen zijn, het mag niet tot wanhoop leiden.
want het wordt nimmer meer zoals het was.
Mag het een onsje méér fatsoen zijn aub!
Vakantiebeurzen - het zijn net dierentuinen.
Over reisindustrietje pesten en bespottelijke stuntprijzen.
Waarom besteedt de reissector niet meer aandacht aan dit fenomeen?
Nee, het is geen typefout noch een acroniem. Wel onze toekomst.
Over een week of 2 krijgt Nederland weer massaal het jaarlijkse vakantiegeld. Maar de reissector kan er naar fluiten.
De informatie-overload neemt absurde proporties aan.
Over de Aad Struijs persprijs en bloggers...
Over OAD, trendwachters en de nieuwe realiteit.
Zijn we de Vakantiebeurs beu?
De fulltime reisjournalist in ieder geval wel.
De hotelindustrie zou van deze vraag wakker moeten liggen.
Iedereen irriteert zich er aan. Maar niemand doet er wat aan.
Ik kan het woord niet meer horen. Het begint met een ‘r’ en eindigt op een ‘e’. En dan heb ik het niet over rapalje.